piątek, 5 grudnia 2014

03. Lista antypaniczna

Próbowałam sama stworzyć taką listę, która pomogłaby mi przełamać pierwsze lody w niebezpiecznej krainie. Wymyśliłam kilka zdań, a potem pustka, pustka, pustka. Trafiłam jednak na Pati i pozwoliłam sobie zamieścić jej przydatne zwroty i moje, żebym miała wszystko pod ręką. 

hva er det? - co to jest?
vil du vise meg ditt rom? - pokażesz mi swój pokój?
hva gjorde du i går? - co robiłeś wczoraj?
hva liker du å gjøre? - co lubisz robić?
jeg vil se på en film. - chcę obejrzeć film
hvilken film? - który film?
vil du se på en film? - chcesz obejrzeć film? 

jeg føler meg dårlig. - źle się czuję.
hvor har du vondt i? - gdzie cię boli?
jeg har vondt i magen/halsen/hodet. - boli mnie brzuch/gardło/głowa
kom hit. - chodź tu
forsiktig! - ostrożnie
nok! - dosyć 

jeg er tørst. - chce mi się pić.
jeg vil ha noe å drikke. - chciałabym coś do picia.
hva vil du ha å drikke? - czego chciałbyś/chciałabyś się napić?
vil du ha vann eller jus? - chcesz wodę czy sok?
du kan ikke drikke brus før middagen. - nie możesz pić gazowanego przed obiadem.
jeg er sulten. - jestem głodna.
jeg vil ha noe å spise. - chciałbym/chciałabym coś zjeść.
hva vil du ha å spise? - co chciałbyś/chciałabyś zjeść?
vil du ha pannekaker? - chcesz naleśniki?
du må spise potet. - musisz zjeść ziemniaka.


jeg må tisse. - muszę siku.
jeg må bæsj. - muszę kupę.
jeg må på do. - muszę iść "na sedes" 
jeg er ferdig! - skończyłem/am!
kan du tørke meg? - możesz mnie wytrzeć? 
kan du vaske hendene dine? - możesz umyć ręce?
kan du bruke såpe? - możesz użyć mydła?

kan du klær på deg? - możesz się ubrać?
det er kaldt ute. - na zewnątrz jest zimno.
du trenger lue. - potrzebujesz czapkę.
hvor er din jakke? - gdzie jest twoja kurtka?
ta jakke på. - ubierz kurtkę.
ta lue på. - ubierz czapkę. 
du kommer til å frise. - zmarzniesz. 

jeg trenger hjelp. - potrzebuję pomocy.
kan du hjelpe meg? - pożesz mi pomóc?
trenger du hjelp? - potrzebujesz pomocy?
jeg kan hjelpe deg hvis du vil. - mogę ci pomóc, jeśli chcesz.
hva som skjedde? - co się stało?
hva som skjer? - co się dzieje?
hvorfor griner du? - czemu płaczesz?
kan du ikke grine, vær så snill? - możesz nie płakać, proszę?
kan du ikke rope, vær så snill? - możesz nie krzyczeć, proszę?
hvorfor krangler dere? - czemu się kłócicie?
hva ser du på bildet? - co widzisz na obrazku? 
liker du farge bilder? - lubisz kolorować obrazki?
kan dere leke sammen? - możecie pobawić się razem?
kan vi leke sammen? - możemy pobawić się razem?
vil du bli med? - chcesz się przyłączyć?
kan vi spille kort? - możemy zagrać w karty?
kan du rydde leker? - możesz pozbierać zabawki?

27 dni. 


1 komentarz: